معرفی برد تلویزیون های در انواع و مارک های مختلف

برد انواع تلویزیون ال سی دی ال ای دی پلاسما برد تغذیه بردمین بردپاور مین ورد بردتیکان بردوای بردزد سینما خانگی ال جی و سامسونگ و سونی و پاناسونیک و شارپ

امروزه در دنیا تلویزیون ها به شکل های مختلفی تولید می شود.تلویزیون های نسل جدید و به اصطلاح LCD و LED و پلاسما در درون خود دارای بردهای مختلفی هستند که هر کدام وظیفه ای دارند.در اینجا به صورت مختصر با آنها آشنا می شویم.

در تلویزیون های  LCD و LED چهار برد اصلی وجود دارد

1- مین برد MAIN BOARD:

مین برد یا برد مادر اصلی ترین بخش تلویزیون به حساب می آیند.این برد در بر دارنده اطلاعات و دستور دهنده اصلی به قسمت های مختلف دستگاه است و پردازشگر تلویزیون و حافظه رم و ورودی و خروجی های مختلف از جمله ورودی صدا، تصویر، یو اس بی و HDMI و ... نیز بر روی این برد قرار می گیرید. یک نمونه مین برد در پایین به نمایش گذاشته شده است.

2- برد تغذیه POWER BOARD

این برد همینطور که از نامش مشخص است وظیفه تغذیه برق قسمت های  مختلف را به عهده دارد.

نمونه برد تغذیه

3- برد معکوس کننده INVERTER BOARD

این برد در واقع روشن کننده بک لایت ها یا لامپ های پشت پنل است ولتاژ ورودی را از برد تغذیه دریافت و پس از معکوس سازی به ولتاژ ای سی بک لایت ها را روشن می کند. یک نمونه برد اینورتر

4 - برد کنترل تایمینگ T-CON

این برد با نام TFT یا LVDS (همان سوکتی که در عکش زیر در قسمت تحتانی قرار دارد) نیز شناخته می شود  رابط بین مین برد و برد درایور داخل پنل به حساب می آید و تصویر را بعد از پردازش به برد درایور میرساند.

نمونه برد تیکان

 تلویزیون های پلاسما اندکی متفاوت هستند این تلویزیون ها در بعضی مواقع فاقد برد تی اف تی و اینورتر بوده و در عوض دارای برد های وای Y-SUS و برد زد Z-SUS و ایکس و بافر می باشند.و بسته به تولید کننده دارای مشخصات خاص خودشان هستند.
برد بافر پلاسما

تعمیر تلویزیون در تبریز