معرفی فناوری تلویزیون OLED

مقدمه پیدایش فناوری OLED آشنایی با فناوریOLED کاربردهای OLED دلایل استفاده از OLED به جای LCD
مزیت های OLED زاویه دید در این نمایشگر ها وضوح تصاویر معایب این نمایشگرها نتیجه گیری کلی از OLED
زاویه دید در این نمایشگر ها وضوح تصاویر معایب این نمایشگرها نتیجه گیری کلی از OLED
امروزه به دلیل افزایش جمعیت و مصرف بیش از پیش انرژی و استفاده بی رویه از منابع غیر قابل جبران، مردم کره زمین با کمبود جدی منابع انرژی مواجه شده اند. از این رو شرکت های تولید کننده کوشش می کنند تا مصرف انرژی در ابزار و وسایل ساخته شده را تا حد امکان کاهش دهند و همچنین تولیدات آنها از لحاظ زیست محیطی به نحوی با محیط طبیعی سازگاری داشته تا در هنگام بازیافت کمترین آسیب را به محیط زیست برساند نمایشگرهای OLED هم دارای مصرف پایین انرژی هستند و هم از لحاظ بازیافت با محیط زیست سازگار می باشد.
پیدایش فناوری OLED
طراحی و ساخت OLED اولین بار در سال ۱۹۸۵ توسط محققان شرکت کداک (سازنده فیلم‌های دوربین) طراحی و معرفی گردید با توجه به کمبود امکاناتی که داشتند دیگر این فناوری را به تولید نرساندند تا اینکه در سال 2005 شرکت سونی اولین نمایشگر با فناوری OLED را به تولید رساند و هم اکنون شرکت های تولید کننده ای مانند Samsung LG,و... که روی این فناوری مشغول کار هستند .
آشنایی با فناوری OLED
تصور کنید که یک نمایشگر با وضوح بسیار بالا دارید که عرض آن 50 اینچ و ضخامت کمتر از 4میلیمتر دارید و زمانی که به آن نیازی ندارید جمع شود. نمایشگرهای OLED از دیودهای کوچک تولید کننده نور تشکیل شده‌اند که یک عملکرد جادویی را به نمایش می‌گذارند و تولید گرما و پخش نورهای اضافی در جهات گوناگون در این صفحات به میزان فراوانی کاهش یافته است .
کاربرد های OLED
عملا هر دستگاهی که در آن LCD و نمایشگر به کار رفته است می تواند کاندیدای استفاده از OLED باشد مانند تلفن های همراه، دوربین های دیجیتال، دستگاه های پخش، ساعت، GPS،، نوت بوک ها ، تلویزیون ها و...مورد استفاده قرار می گیرند و باعث می شود تا این وسایل سبک تر و کوچک تر شوند و حمل و نقل آنها آسان تر گردد. روزنامه های آینده نیز می توانند OLED باشند که خبر ها را برای ما نشان می دهند و مانند روزنامه های معمولی بتوانید آن را تا کرده و در کیف خود بگذاریم بدون اینکه به محیط زیست آسیبی وارد شود.
دلایل استفاده OLED به جای LCD؟
فاکتورهای متعددی موجب برتری OLED نسبت به LCD (نمایشگرهای کریستال مایع) شده است که بارزترین آن فوق باریک و سبک بودن نمایشگرهای OLED نسبت به نمایشگرهای LCD است. به دلیل استفاده از موادی که از خود نور درخشان تولید می کنند در OLED ها، دیگر نیازی به تاباندن نور پس زمینه نمی باشد و به همین خاطر این قابلیت را دارند که ابعادشان در حد یک ورقه نازک پلاستیکی نیز کاهش یابد.
مزایایی کلی OLED
یکی دیگر از فاکتور های که موجب برتریOLED شده است از مواد کمتری در ساخت آنها استفاده شده است همچنین مراحل ساخت OLED ها کوتاه تر از LCD بوده.
مزیت های این تکنولوژی
به دلیل استفاده از مواد پلاستیکی مخصوص در ساخت این نمایشگر ها به جای اینکه این صفحات محکم و شکننده باشند دارای قدرت انعطاف پذیری بالایی هستند و می توانند در ابعاد بسیار بزرگتر نسبت به LCD ها تولید شوند.
مزایایی کلی OLED
زاویه دید وسیع که امکان دیدن تصاویر از هر زاویه ای را فراهم می کند.
 کاهش 20 درصدی مصرف برق نسبت به LCD .
وضوح تصویر بسیار بالا.
ایجاد رنگ های استثنایی با درخشندگی و  ترکیب بی نظیر رنگ ها .
زاویه دید در این نمایشگر ها
برای دیدن تصاویر OLED نیاز نیست فرد در محدوده مشخصی قرار گیرد بلکه میدان دید در این صفحات ۱۷۰ درجه است. نمایشگرOLED که شرکت LG تولید کرده است هیچ نشانه‌ای از کاهش رنگ در زوایای دید مختلف در آن مشاهده نشده است. در واقع با این نتایج بدست آمده در مقایسه با یک نمایشگر LCD مقایسه شده است همیشه برای حفظ کنترل تصویر خود لازم نیست که در یک زوایه دید محدود باشد و با مشکل مواجه شویم. در مجموع می‌توان گفت که OLED یک قدم مهم دیگر را در مسیر بهبود کیفیت تصویر برداشته است.
وضوح این نمایشگر ها OLED
فناوری OLED دارای فضاهای بسیار بسیار کوچکی مابین پیکسل‌ها است و این موضوع یک پنل بسیار یک‌دست و «پاکیزه» با نویز تقریبا صفر را تضمین می‌کند. این نکته در عین حال یکی از عواملی است که جزییات تصویری فوق‌‌العاده این پنل‌ها را ایجاد می‌کند. پارامترهایی مانند درخشندگی، وضوح افقی و عمودی و مدیریت رنگ‌ها همگی توسط کاربر قابل تنظیم بوده .
معایب این نمایشگرها OLED
گفته شده است، قطرات آب تنها موردی است که به این صفحات آسیب می رساند. البته با پیشرفت سریع تکنولوژی طراحان شرکت های تولید کننده از جمله LG و SONY SAMSUNG گفته اند که در چند ماه آینده این مشکل را بر طرف خواهندکرد ساخت و تولیدات خود را با قیمت مناسب انبوه سازی می کنند.
نتیجه گیری کلی از این فناوری OLED
بدون تردید فناوری OLED نسبت به هر دو فناوری LCD و LED برتری دارد. این فناوری بهترین جنبه‌های هر دو فناوری مذکور را ترکیب کرده و در عین حال هیچیک از مشکلات اصلی آن‌ها را ندارد. به دلیل طی کردن مراحل ساخت به صورت آزمایشی هزینه خرید هر گونه از صفحات OLED زیاد است ولی با گذشت زمان و کاربردی شدن آن در موارد گوناگون و نیز تولید آن در سطحی گسترده شاهد خواهیم بود که از لحاظ قیمت به تعادل رسیده و جایگزین مناسبی برای صفحات نمایشگر فعلی خواهد بود.
وقتی زندگی چیز زیادی به شما نمی دهد، بخاطر این است که شما چیز زیادی از  آن نخواسته اید موفق باشید.