آموزش روش اتصال بی‌سیم به تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی

روش های نصب و اتصال AirPlay، Miracast، WiDi، Chromecast
برای اتصال به نمایشگرها از جمله تلویزیون، روش های نام آشنایی مانند HDMI وجود دارد که سیمی هستند و به کابل مخصوص خود نیاز دارند. اما بهتر است بدانید که برای این کار، راه حل های بی سیم فراوانی هم هستند که با هم رقابت می کنند. در این مقاله شما را با معروف ترین روش های اتصال بی سیم به نمایشگرها آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

AirPlay

AirPlay استاندارد ویژه اپل است. با استفاده از آن می توانید ویدیوهای خود را از آیفون، آیپد و یا مک بوک، در تلویزیون نمایش دهید. تنها وسیله ای که به آن نیاز دارید، یک Apple TV است. این استاندارد را می توان در دو حالت به کار برد. در حالت اول هرآن چه که در دستگاه شما دیده می شود، عیناً به تلویزیون منتقل داده شده و نمایش داده می شود. در حالت دوم که هوشمندانه تر عمل می کند، به عنوان مثال می توانید ویدیویی را در آیفون اجرا کنید و آن را در تلویزیون ببینید. در این حالت، می توانید از موبایل خود، به عنوان کنترلر استفاده کنید و فیلم را عقب و جلو ببرید. این اعمال در تلویزیون نمایش داده نمی شوند. تنها مشکل AirPlay این است که محدود به دستگاه های اپل است و اگر کاربر ویندوز یا دستگاه های دیگر هستید، باید از استانداردهای دیگر استفاده کنید.

MiraCast

میراکست یکی از گسترده ترین استاندارهاست که در واقع پاسخی به AirPlay است و رقیبش محسوب می شود. دستگاه های ویندوز 8.1 و یا دستگاه های اندرویدی 4.2 به بعد، می توانند از میراکست استفاده کنند. برای استفاده از میراکست نیاز به یک گیرنده و یا تلویزیون سازگار با این استاندارد داریم. یکی از مشکلات این استاندارد نداشتن نام واحد در تلویزیون هاست. به طور مثال، در سامسونگ نام AllShare Cast، ال جی نام SmartShare، و در سونی نام screen mirroring به آن داده شده است.

سازگار نبودن دستگاه های دارای این ویژگی با همدیگر یکی از مشکلات میراکست است که در واقعیت وجود دارد. ایراد دیگر این است که با میراکست تنها می توان هرآنچه که در دستگاه دیده می شود را عیناً روی تلویزیون مشاهده کرد و نمی توان به مانند کنترلر از گوشی بهره برد.

WiDi

WiDi در واقع از Intel Wireless Display گرفته شده است. ارتباط از طریق WiFi Direct انجام می شود و می توان فایل های صوتی و تصویری را با کیفیت مناسب روی تلویزیون پخش کرد. برای استفاده از وای فای دایرکت به گیرنده WiDi نیاز دارید تا بتوانید آن را به تلویزیون متصل کنید. البته اکثر تلویزیون های جدید، قابلیت دریافت از طریق WiDi را دارند و نیازی به تهیه گیرنده جدا نیست. دستگاه هایی که با WiDi 3.5 به بعد سازگار باشند، با Miracast نیز سازگارند.

Chromecast

Chromecast یک گیرنده ارزان قیمت 35 دلاری است که به پورت HDMI تلویزیون شما وصل می شود. این دانگل که توسط گوگل عرضه می شود، از پروتکل DIAL استفاده می کند. برای استفاده شما می توانید با باز کردن اپلیکیشنی مانند یوتیوب در گوشی اندرویدی خود، درخواست پخش ویدیو را در کروم کست دهید. کروم کست به اینترنت متصل می شود و اقدام به پخش ویدیو می کند، و شما می توانید از طریق اپلیکیشن گوشی خود، آن را کنترل کنید. در عین حال، کروم کست گزینه ای برای نمایش کل صفحه دستگاه شما دارد که می توانید محتوای صفحات گوگل کروم و یا صفحات دیگر را در تلویزیون خود ببینید. کروم کست استفاده گسترده ای دارد و با دستگاه های اندرویدی، آیفون و آیپد و مک بوک، لپ تاپ های ویندوزی و کروم بوک سازگار است. تعمیر تلویزیون در تبریز

DLNA

DLNA نه یک استاندارد، بلکه تنها راهی برای گرفتن محتوا از یک دستگاه و نمایش آن بر روی دستگاهی دیگر است. به عنوان مثال، شما می توانید با اجرای Windows Media Player روی PC خود، و استفاده از ویژگی Play To، یک فایل ویدیویی را از کامپیوتر خود بر روی یک گیرنده مانند کنسول بازی که به تلویزیون متصل است، پخش کنید. دستگاه های سازگار در لیست Play To نشان داده می شوند و سپس با اتصال به کامپیوتر شما، محتوا را به صورت استریم پخش می کنند. پخش محتوا از ویندوز 8.1 بر روی Xbox One مثالی از این کار است.

با توجه به اینکه DLNA سال ها قبل طراحی شده، امکان استریم فایل های آنلاین را ندارد. همچنین نمی توان کنترل محتوای پخش شده را در دست گرفت و یا اینکه هر آنچه بر روی دسکتاپ است را نشان داد.

در حال حاضر AirPlay و Chromecast بهترین گزینه های پخش محتوا روی تلویزیون به نظر می رسند و بقیه همچنان در تلاش برای رسیدن به این دو مورد هستند.

منبع: shahrsakhtafzar.com/fa/articles-guides/tv/6596-wireless-display-standards-explained